1. Bidon
schoonhouden
Een bidon krijgt snel aanslag aan de
binnenzijde,
wordt muffig en is vaak moeilijk schoon te krijgen.
Oplossing: De bidon met een
bruistablet
[om kunstgebitten schoon te maken] een nacht laten staan en
daarna goed
schoonspoelen.
[Bron: het blad Fiets]
2. Nieuwe bidon
Een nieuwe bidon heeft een smerige
plastic
smaak.
Oplossing: 's Avonds afvullen
met
kokende melk en een nacht laten staan.
Bron: het blad Fiets]
3. Ketting
koppelen
Om een ketting goed schoon te maken
in
petroleum, om hem daarna eventueel uit te koken in kettingvet
[nog altijd
een prima methode!], moet de ketting met een pons losgemaakt
worden. Om
de ketting weer te koppelen met de pons, gaat niet altijd even
gemakkelijk.
Oplossing: Neem een groot
formaat
paperclip, buig die open en je kunt hem gebruiken om de twee
uiteinden
van de ketting bij elkaar te houden. Eventueel knip je de
overtollige draad
van de paperclip af.
[Bron: Johan Gantois]
4.
Fiets-reparatie-standaard
Een goede reparatie-standaard is duur
en aan haken met kettingen aan plafondbalken in de schuur blijft
de fiets
bewegen. Bovendien is de schuur in de winter koud en vochtig.
Oplossing: Een kleine
standaard
zoals men die in de fietswinkel gebruikt om modellen staande te
showen.
Met zo’n standaard komt het achterwiel vrij van de grond. Heel
gemakkelijk
om in de keuken, kamer, gang of zolder met een doek eronder aan
je fiets
te sleutelen. [Vraag je fietshandelaar of anders Hopmans in
B-o-Z.]
[Bron: Johan Gantois]
5. Water in de
fietscomputer
Bij nat weer laat menig
fietscomputertje
het snel afweten.
Oplossing: Trek er een condoom
overheen. Het is inderdaad effectief maar het rubber van een
condoom verteert
snel. [Jammer dat die stevige Oost-Europese merken niet meer te
krijgen
zijn...]
[Bron: het blad Fiets]
6. Binnenband
inleggen
Na het inleggen van een nieuwe
binnenband
heb je soms een bobbel in je band. Die bobbel zit bij het
ventiel.
Oplossing: Na het inleggen van
de binnenband en het omleggen van de buitenband,
vóór het
oppompen, het ventiel goed naar binnen duwen zodat de buitenband
zich om
het dikkere gedeelte van het ventielrubber kan zetten.
[Bron: Chrit Koenen & Marcel
Gerards]
7. Lek rijden
voorkomen
Lek rijden gebeurd meestal door
scherpe
stukjes steen of glas die langzaam dieper het rubber indringen
tot ze bij
de binnenband zijn.
Oplossing: Laat regelmatig je
band
leeglopen en inspecteer de buitenband zorgvuldig door hem dubbel
te knijpen.
Verwijder de ongerechtigheden met een speld.
Ook als je onderweg een lekke band
krijgt,
dan goed de buitenband van binnen en buiten inspecteren totdat
je de boosdoener
gevonden hebt, en dan pas de binnen- en buitenband weer
omleggen.
Bron van veel ellende zijn de
bospaden
met schelpen, waar het juist zo mooi fietsen is!
[Bron: Luuk Emmink]
8. Groot
onderhoud
Ik wist het wel, maar ik verzuimde,
met
bijna kostbare gevolgen.
Ook de assen van voor- en achterwiel
hebben
onderhoud nodig: minstens 1x per jaar opnieuw [laten] invetten.
©2012 Jan Scheffers