Hieronder staan een aantal tips en adviezen die het leven van een [race]fietser gemakkelijker maken.

1. Bidon schoonhouden
Een bidon krijgt snel aanslag aan de binnenzijde, wordt muffig en is vaak moeilijk schoon te krijgen.
Oplossing: De bidon met een bruistablet [om kunstgebitten schoon te maken] een nacht laten staan en daarna goed schoonspoelen.
[Bron: het blad Fiets]

2. Nieuwe bidon
Een nieuwe bidon heeft een smerige plastic smaak.
Oplossing: 's Avonds afvullen met kokende melk en een nacht laten staan.
Bron: het blad Fiets]

3. Ketting koppelen
Om een ketting goed schoon te maken in petroleum, om hem daarna eventueel uit te koken in kettingvet [nog altijd een prima methode!], moet de ketting met een pons losgemaakt worden. Om de ketting weer te koppelen met de pons, gaat niet altijd even gemakkelijk.
Oplossing: Neem een groot formaat paperclip, buig die open en je kunt hem gebruiken om de twee uiteinden van de ketting bij elkaar te houden. Eventueel knip je de overtollige draad van de paperclip af.
[Bron: Johan Gantois]

4. Fiets-reparatie-standaard
Een goede reparatie-standaard is duur en aan haken met kettingen aan plafondbalken in de schuur blijft de fiets bewegen. Bovendien is de schuur in de winter koud en vochtig.
Oplossing: Een kleine standaard zoals men die in de fietswinkel gebruikt om modellen staande te showen. Met zo’n standaard komt het achterwiel vrij van de grond. Heel gemakkelijk om in de keuken, kamer, gang of zolder met een doek eronder aan je fiets te sleutelen. [Vraag je fietshandelaar of anders Hopmans in B-o-Z.]
[Bron: Johan Gantois]

5. Water in de fietscomputer
Bij nat weer laat menig fietscomputertje het snel afweten.
Oplossing: Trek er een condoom overheen. Het is inderdaad effectief maar het rubber van een condoom verteert snel. [Jammer dat die stevige Oost-Europese merken niet meer te krijgen zijn...]
[Bron: het blad Fiets]

6. Binnenband inleggen
Na het inleggen van een nieuwe binnenband heb je soms een bobbel in je band. Die bobbel zit bij het ventiel.
Oplossing: Na het inleggen van de binnenband en het omleggen van de buitenband, vóór het oppompen, het ventiel goed naar binnen duwen zodat de buitenband zich om het dikkere gedeelte van het ventielrubber kan zetten.
[Bron: Chrit Koenen & Marcel Gerards]

7. Lek rijden voorkomen
Lek rijden gebeurd meestal door scherpe stukjes steen of glas die langzaam dieper het rubber indringen tot ze bij de binnenband zijn.
Oplossing: Laat regelmatig je band leeglopen en inspecteer de buitenband zorgvuldig door hem dubbel te knijpen. Verwijder de ongerechtigheden met een speld.
Ook als je onderweg een lekke band krijgt, dan goed de buitenband van binnen en buiten inspecteren totdat je de boosdoener gevonden hebt, en dan pas de binnen- en buitenband weer omleggen.
Bron van veel ellende zijn de bospaden met schelpen, waar het juist zo mooi fietsen is!
[Bron: Luuk Emmink]

8. Groot onderhoud
Ik wist het wel, maar ik verzuimde, met bijna kostbare gevolgen.
Ook de assen van voor- en achterwiel hebben onderhoud nodig: minstens 1x per jaar opnieuw [laten] invetten.

  ©2012 Jan Scheffers